
تقاضا برای تولید و استخراج نفت و گاز در سرتاسر جهان از چند دهه گذشته در حال رشد بوده است . همگام با تلاش های انجام شده برای اکتشاف و استخراج نفت از منابع انرژی دریایی ، فرم های سازه ای گوناگونی برای سکو های دریایی پیشنهاد گردیده است . یک سکوی ثابت دریایی مجموعه ای متشکل از عناصر مختلف سازه ای نظیر شمع ها ، جاکت و عرشه با عملکرد های متفاوت در برابر زلزله می باشد . شرایط لرزه ای در سر تاسر جهان به طور گسترده ای متفاوت است و معیار های طراحی در وهله اول بستگی به مشاهدات زلزله های تاریخی که در آن محل اتفاق افتاده به علاوه در نظر گرفتن شرایط تکتونیکی لرزه ای محل دارد . در بسیاری از حالات نیاز خواهد بود که به منظور تکمیل طراحی یا ارزیابی یک سازه در مقابل با زلزله ، ارزیابی های خطر زلزله خاص ساختگاه انجام گیرد . لذا هدف از استانداردها و توصیه آئین نامه ها در زمینه طراحی لرزه ای سکوهای دریایی فراهم نمودن روش های عمومی طراحی لرزه ای برای انواع مختلف سازه ها فراساحل و ایجاد یک چارچوب برای بدست آوردن معیار طراحی لرزه ای این سازه ها می باشد .
لذا با توجه به نفت خیز بودن ایران و اهمیت این صنعت در اقتصاد کشورمان و ضرورت استخراج نفت در مناطق جنوبی ایران ، در این مطالعه کوشش شده تا ضمن تشریح و بررسی موارد مذکور در استاندارد ISO 19901-2 و آیین نامه های APIو ACI در زمینه طراحی و ساخت سکو های دریایی با روش های عمومی طراحی لرزه ای برای این سازه ها آشنا شویم .

لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-4642-%d8%b1%d9%81%d8%aa%d8%a7%d8%b1-%d9%84%d8%b1%d8%b2%d9%87-%d8%a7%db%8c-%d8%b3%da%a9%d9%88%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%af%d8%b1%db%8c%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%a2%d8%a6/
- ۹۵/۰۵/۱۵